ANALYSIS OF INNOVATION AND COMPETITIVE ADVANTAGE IN GOJEK COMPANY TO IMPROVE BRAND IMAGE

Authors

  • Nur Rahmawati

Abstract

Innovation and competitive advantage are the two main pillars of technology-based companies in building brand images amidst increasingly fierce competition in the digital industry. Gojek is a technology company from Indonesia that operates in transportation, on-demand services, and digital payments. Intense competition in the transportation and digital services industry forces Gojek to continue to innovate to maintain its position as a market leader and strengthen its brand image. This research analyzes Gojek's innovation and competitive advantage in improving the company's brand image. The research method used is descriptive qualitative with a literature study approach. The research results show that Gojek's integrated ecosystem, strategic partnerships, and sustainable innovation positively impact customer satisfaction and loyalty, thereby strengthening the company's brand image. This research provides valuable insights for other companies looking to improve their brand image through innovation and competitive advantage.

References

Anisa, R., Riana, N., Wahyuni, J. S., Himmy’Azz, I. K., & Yanto, S. (2023). Analisis Pengaruh Kualitas Produk, Citra Merek Dan Pemasaran Langsung Terhadap Keputusan Pembelian Produk Tupperware Saat Pandemi Covid-19 Pada Kantor Business Leader (Bl) Sld - Husnul Barokah. JUBISMA, 5(2), 88–92. https://doi.org/10.58217/jubisma.v5i2.113

Aprillia, N. M., Ramadhan, T., & Ramdhan, H. (2023). Pendekatan Lean Startup untuk Inovasi dalam Model Bisnis Ramah Lingkungan dan Kewirausahaan Digital. ADI Bisnis Digital Interdisiplin Jurnal, 4(2), 88–93. https://doi.org/10.34306/abdi.v4i2.1027

Azman, H. A., & Hakim, R. R. (2022). Pengaruh Sponsorship Terhadap Citra Merek Gojek ( Studi Kasus Pada Acara Sepakbola Liga Indonesia Di Kota Padang ). Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Ilmiah Sosial Budaya, 1(1), 81–92. https://doi.org/10.47233/jppisb.v1i1.386

Dariyanto, A., Ghosin, B. A., & Rochmah, S. N. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Dan Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Jasa Transportasi Online (Studi Kasus Pada Pelanggan Gojek). Jurnal Riset Akuntansi, 1(3), 14–25. https://doi.org/10.54066/jura-itb.v1i3.386

Dirnaeni, D., Indira, C. K., Wati, Y. K., & Ardiansyah, I. (2024). Loyalitas Pelanggan Pengguna Transportasi Daring Di Tinjau Dari Aspek Promosi, Inovasi, Dan Digital Marketing. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 3(01), 160–169. https://doi.org/10.56127/jukim.v3i01.1172

Efendi, A., & Logawali, T. (2016). Pengaruh Brand Image Dan Inovasi Layanan Terhadap Keputusan Konsumen Menggunakan Go-Jek Di Kota Makassar.

Fauzi, A., Suci Wulandari, A., Husadha, C., Khairani, N., Ananda Chairunnisah, S., & Nursafitri, S. (2022). Transformasi Gojek untuk Keunggulan Kompetitif Dalam Perkembangan Ekonomi (Literature Review Metodologi Riset Bisnis). Jurnal Ilmu Multidisplin, 1(3), 705–716. https://doi.org/10.38035/jim.v1i3.97

Husen, I. A., & Setiawan, D. A. (2022). Pengaruh Citra Merk, Inovasi , Dan Persepsi Harga Terhadap Kepuasan Pelanggan Gojek Go-Ride” (Studi Kasus Pada Masyarakat RT 015 Palmeriam). Jurnal Cakrawala Ilmiah, 1(12), 3657–3676. https://doi.org/10.53625/jcijurnalcakrawalailmiah.v1i12.3280

Kevin, K., Wdayatmoko, W., & Pribadi, M. A. (2019). Pengaruh Fungsi Iklan Dan Citra Merek Terhadap Loyalitas Pelanggan Gojek. Prologia, 3(1), 169. https://doi.org/10.24912/pr.v3i1.6235

Mahmuda, L. F., Setyaningrum, N., & Anggitani, R. (2024). Pengaruh Kemudahan, Manfaat, Keamanan, Kepercayaan, dan Inovasi terhadap Keputusan Menggunakan Aplikasi Gojek pada Fitur Gopay di Masa Pandemi Covid-19. ILTIZAMAT: Journal of Economic Sharia Law and Business Studies, 3(1), 57–66. https://doi.org/10.55120/iltizamat.v3i1.1745

Munawar, A. F. M., & Widiyanesti, S. (2021). Pengaruh Value Chain Terhadap Kepuasan Konsumen Dengan Menggunakan Mediasi Keunggulan Bersaing Pada Aplikasi Gojek. Jurnal Mitra Manajemen, 5(2), 57–68. https://doi.org/10.52160/ejmm.v5i2.509

Ocilia, C. R., & Bintari, W. C. (2021). Pengaruh Citra Merek Dan Pemasaran Online Pada Produk Pixy Lip Cream Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Supermarket Saga Kota Sorong. Jurnal Ekonomi Efektif, 3(4), 481. https://doi.org/10.32493/JEE.v3i4.11284

Purba, R. R., Marpaung, R., & Saragih, M. T. (2022). Pengaruh Citra Merek Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Merek Aplikasi Gojek (Studi Kasus:Mahasiswa Manajemen, Fakultas Ekonomi Dan Ilmu Sosial, Universitas Sari Mutiara Indonesia). JURNAL MUTIARA MANAJEMEN, 7(2), 83–95. https://doi.org/10.51544/jmm.v7i2.3736

Rahmawati, N. (2021). Evaluasi Keunggulan Bersaing Bank XYZ Unit Bisnis Purna Bakti. PERSPEKTIF: Jurnal Ekonomi dan Manajemen Akademi Bina Sarana Informatika, 19, 83-90

Ratnawati, S., & Maulana, R. M. (2024). Analisis Komprehensif Aplikasi Transportasi Gojek Pendekatan Systematic Literature Review Dari Perspektif Pengguna. Jurnal Perangkat Lunak, 6(1), 33–42. https://doi.org/10.32520/jupel.v6i1.2856

Rumengan, G. (2017). Kontribusi Manajemen Talenta, Inovasi Dan Keunggulan Kompetitif Dalam Meningkatkan Kinerja Bisnis Perusahaan.

Situmorang, K. F. (2024). Analisis Perbandingan Competitive Advantage, Kualitas Layanan Dan Pemanfaatan Teknologi Pada Gojek Dan Grab. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 8(2), 1676–1695. https://doi.org/10.31955/mea.v8i2.4205

Sudiantini, D., Nurambarwati, D., Julianti, F. D., Putra, F. F., Naraya, G. P., & Nazara, G. V. (2023). Inovasi Dalam Manajemen Pemasaran Dan Menjaga Relevan Bisnis Di Era Digital. Jurnal Riset Dan Inovasi Manajemen, 1(2), 129–138. https://doi.org/10.59581/jrim-widyakarya.v1i2.378

Tejawulan, G. N. (2022). Pengaruh Orientasi Pasar dan Inovasi Produk terhadap Kinerja Pemasaran (Studi Kasus GoJek). JEBA (Journal of Economics and Business Aseanomics), 6(2), 94–110. https://doi.org/10.33476/j.e.b.a.v6i2.2174

Downloads

Published

2024-12-30

Issue

Section

##section.default.title##